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Inviato (modificato)

Mi incuriosisce sempre vedere quanto siano apprezzate in asta le monete di Antinoo (o medaglie che dir si voglia). Spuntano sempre realizzi di tutto rispetto anche se in conservazione mediocre e benche' siano da ascriversi alla monetazione provinciale (che normalmente ha un appeal molto minore rispetto alla zecca di Roma). Secondo voi come mai? Per la storia molto particolare e misteriosa legata ad Antinoo? O perche' sono rare e quindi le si paga comunque tanto per averne almeno una in collezione da mettere vicino ai sesterzi di Adriano?

Qualche pezzo ha uno stile notevole pero' spesso si trovano in condizioni mediocri, nonostante cio' vengono sempre pagate molto.

Che ne pensate? Quali sono le citta' che hanno coniato monete con raffigurazioni di Antinoo e quali le raffigurazioni stilisticamente piu' riuscite?

Inizio io con la moneta che ha da poco totalizzato 3800 euro da Artemide:

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E la relativa storia di questa moneta sempre dal sito deamoneta.it :

"L’anno 130 d.C. Antinoo, il giovane favorito di Adriano, morì nelle acque del Nilo in circostanze misteriose, forse suicida per scongiurare una maledizione che avrebbe messo in pericolo la vita dell’imperatore. Adriano gli decretò onori divini, fondò nel luogo della sua scomparsa una città che chiamò Antinoopolis e volle che in numerose città greche, ma anche in Italia ed a Roma, sorgessero santuari votati a promuovere il suo culto e ad organizzare giochi in suo onore e memoria. Molte di queste città, a partire dal 134, emisero serie monetali al nome del giovane semidio, affidandone la realizzazione ai più grandi incisori disponibili. Per questa ragione i ritratti monetali di Antinoo, primi fra tutti quelli di Mantineia, raggiungono livelli stilistici che non hanno eguale nella monetazione provinciale romana, veri prototipi di una bellezza universale che influenzeranno gli artisti dei secoli successivi.

L’archeologo greco Pausania nel suo Viaggio in Grecia – guida antiquaria ed artistica scritta pochi anni dopo il regno di Adriano – ci informa che a Mantineia Antinoo era oggetto di un culto particolare perché era nato a Bithynium, i cui abitanti erano “ arcadi d’origine e precisamente mantineesi” (Arcadia IX, 7). “Per questa ragione – racconta ancora Pausania – Adriano istituì a Mantineia una celebrazione di misteri e giochi da tenersi in suo onore ogni quattro anni…. A Mantineia di tutti i templi della città il più recente è quello di Antinoo…. Nel ginnasio c’è inoltre un edificio con statue di Antinoo. Esso è notevole sia per i marmi che l’adornano sia per i dipinti che vi si ammirano, nella maggior parte dei quali egli è rappresentato in forme somigliantissime a quelle di Dioniso” (Arcadia IX, 7-8 ). A Mantineia sovrintendeva alle emissioni dedicate ad Antinoo un personaggio – forse identificabile con il sacerdote preposto al suo culto – il cui nome BETOYPIOC compare, da solo, al diritto di questo esemplare e ne circonda il ritratto. La serie completa era costituita da cinque nominali, il maggiore dei quali – come il nostro – valeva 8 assaria e gli altri rispettivamente 4 assaria , 2 assaria , 1 assarion ed un hemiassarion. Di quasi tutti sono note varianti con il busto o la testa sia a destra che a sinistra ed è possibile che esse corrispondano a repliche emesse in occasione di edizioni successive dei giochi quadriennali.

Caratteristica comune all’intera serie è il tipo del rovescio, costituito da un cavallo stante, con una zampa anteriore sollevata. Il tema è strettamente connesso con il culto di Poseidon dalla duplice natura, dio del mare e dio dei cavalli. Sotto le ruote del suo carro, trainato da destrieri dagli zoccoli di bronzo e dalle criniere d’oro, le onde del mare rotolavano e si inseguivano come criniere a loro volta di cavalli al galoppo. In tutta l’Arcadia il dio era venerato con particolare fervore proprio come Poseidon Hippios, protettore delle corse ippiche e dei giochi equestri , il quale – secondo la tradizione – aveva creato il cavallo ed insegnato agli uomini l’uso del morso e delle redini. A meno di seicento passi dalle mura di Mantineia – ci informa ancora Pausania – Adriano aveva fatto ricostruire il nuovo santuario del dio intorno ai ruderi di quello antico, mentre un grande ippodromo era situato subito fuori le mura della città, non lontano dallo stadio dove si celebravano i giochi in onore di Antinoo (Arcadia X,1-2). "

Modificato da cliff

Inviato

Rovescio:

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Inviato

Tema interessante e intrigante direi, povera Sabina...

Guardando un po' in giro ho visto che coniazioni raffiguranti Antinoo provengono da: Ankyra (Phrygia), Bithynium e Kios (Bithynia), Corinto, Delfi, Efeso, Hadrianotherae (Mysia), Nicomedia, Smyrna (Ionia), Tarsus (Cilicia), Tmolus-Aureliopolis (Lydia), Alessandria.

Forse anche da altre provincie, ma non ho trovato rifrimenti in rete.

Uno splendido esempio di Ankara

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Antinous AE37 Medallion of Phrygia, Ankyra. ANTINOOC QEOC, bare-headed, draped bust right / IOVË CATOPNINOC ANKVPANOIC, Men standing left, in Phrygian cap, crescent behind shoulders, holding anchor & sceptre.


Inviato (modificato)

Ciao a tutti!

Guardando un po' in giro ho visto che coniazioni raffiguranti Antinoo provengono da: Ankyra (Phrygia), Bithynium e Kios (Bithynia), Corinto, Delfi, Efeso, Hadrianotherae (Mysia), Nicomedia, Smyrna (Ionia), Tarsus (Cilicia), Tmolus-Aureliopolis (Lydia), Alessandria.

Per forza! Era della Bithinia, Adriano arricchì le regioni asiatiche per... "riconoscenza"... minimo dedicargli monete e Medaglioni!

Ecco una carrellata su Antinoo...

MYSIA, Cyzicus. Antinoüs, favorite of Hadrian. Died 130 AD. Æ 25mm (10.49 gm, 6h). Cleuneus, magistrate. [ANTINOO]C HPWC, bare head left / [APX KL]EVN EV (around) KYZI (in exergue), youth standing facing right , raising hand in salute and holding bridle of horse. Blum pg. 48, 1; SNG France 653 var. (reverse legend breaks); BMC Mysia pg. 47, 214; SNG Copenhagen -; SNG von Aulock -. Fine, dark green patina, old scratches.

EGYPT, Alexandria. Antinoüs, favorite of Hadrian. Died 130 AD. Æ Hemidrachm (11.09 gm, 12h). Dated RY 19 of Hadrian (134/5 AD). ANTINOO[V] HPWOC, draped bust right, wearing hem-hem crown / Antinoüs, as Hermes-Thoth, on horseback right, draped in chlamys, which blows behind him, and holding caduceus in his right arm; L IQ (date) in fields. Blum pg. 54, 10; Köln -; Dattari 2084; Milne 1481; Emmett 1347/19. VF, brown patina, flan crack. ($500)

CORINTHIA, Corinth. Antinoüs, favorite of Hadrian. Died 130 AD. Æ 41mm (40.31 gm, 5h). Hostilius Marcellus, priest. OCTILIOC MARKELLOC O IEPEVC TOV ANTINOOV, bare-headed and draped bust right / KORIN-QIOIC ANEQHKE, Bellerophon standing facing, head left, restraining rearing Pegasus, and holding large round shield. Cf. Blum p. 36, A (Hermes holding Pegasus); BCD -; SNG Copenhagen -; Münzen und Medaillen 47 (30 November-1 December 1972), lot 471 (same dies). Good VF, hard green patina, a few minor marks. Extremely rare; the second known specimen. The other known specimen, which was holed and plugged, was sold in 1997 for over $16,000 (M & M Numismatics I [7 December 1997], lot 165). ($20,000)

This coin is only the second known specimen of the type donated by the regional priest, Hostilius Marcellus, specifically for the people of Corinth. On a similar reverse, which the same magistrate ordered struck for the Koinon Acaiwn, Bellerophon has been replaced by Hermes (Blum p. 36, A); this new type became the basis for Cavino's Renaissance imitation (Classical Numismatic Group 67 [22 September 2004], lot 2076).

One of the most remarkable cults of the ancient world was that which grew up around the youth Antinoüs, a Bithynian boy who attracted the attention of the emperor Hadrian, who met him there during a visit. During the emperor’s tour of Egypt in October 130 AD, Antinoüs fell into the Nile and drowned, an event surrounded by dark suspicions whispering of suicide or ritual murder. The distraught Hadrian had his companion immediately deified, and the worship of Antinoüs became an important facet of the imperial cult. Many heroic busts, both in marble and bronze have been uncovered in wide-ranging parts of the empire, and the numerous temple remains, as well as coins and medallions demonstrate the great popularity of his cult.

Antinous, Favorite of Hadrian. (). Bronze medallion, 37-38 mm (43.17 gm). Bithynia, Bithynium. H ΠΑΤPIC - ΑΝΤΙΝΟΟΝ - ΘΕΟΝ, bare-headed, draped bust left / [bEIΘ]VNI[EΩN AΔPIANΩN], Hermes standing left, holding pedum in left arm and placing right hand on neck of bull standing left beside him. Blum, "Numismatique d'Antinoos," JIAN XVI (1914), p. 44, 9. Von Mosch, "Antinoos-Medaillons," SNR 80 (2001), p. 125, 7 (these dies). Recueil General 15. Extremely rare. Good mythological reverse type. Good surfaces with black patination. Bold fine/about fine. According to von Mosch, the reverse type depicts Hermes in the act of stealing cattle from the herd of the gods, a myth recounted in one of the Homeric Hymns. The scene's connection to Antinous is that his native city of Bithynium was said to have been founded by Arcadians from Mantineia, and Arcadia was the birthplace of Hermes and the site of his cattle theft.

BITHYNIA, Bithynium-Claudiopolis. Antinoüs, favorite of Hadrian. Died 130 AD. Æ Medallion (38mm, 45.49 gm, 6h). ANTINOON QEWN H PATRIC, bare-headed and draped bust right / BEIQUNEIWN ADRIANWN, Antinoüs, as Hermes Nomios, standing facing right, wearing short chiton, chlamys, and winged sandals, holding pedum in left hand, the right raised protectively over the forepart of a grazing cow standing left beside a tree; star above. Blum pg. 44, 8; RG pg. 270,15; BMC Pontus pg. 117, 3; SNG Copenhagen -; SNG von Aulock -. Good VF, matte dark brown patina. One of the finest unaltered Antinoüs bronzes known. ($10,000)

In Egypt, the cult of Antinoüs saw him as an avatar of Hermes-Thoth, a messenger between mortals and the gods. Elsewhere, he was seen in another guise, as Hermes Nomios, or the "Herdsman". As defender of the herd or flock, Hermes brought forth fecundity and prosperity, just as Antinoüs would bring good fortune to those who did him honor.

Per ultima:

EPIRUS, Nicopolis. Antinoüs, favorite of Hadrian. Died 130 AD. Æ 18mm (4.24 gm, 10h). ANTIN ON QEON, bare-headed, half-length bust right / NEIKOPOLIC, eight-pointed star within the arms of a crescent moon. Blum pg. 34, 6; BMC Thessaly -; cf. SNG Copenhagen 67 (same obverse die). Near VF, dark brown and green patina, a bit rough. ($500)

THE COINAGE OF ANTINOUS

One of the most remarkable cults of the ancient world was that which grew up around the youth Antinoüs, a boy from Claudiopolis in Bithynia who attracted the attention of the emperor Hadrian. Hadrian had little love for his wife Sabina, and chose instead to shower favors on the handsome youth, whom he apparently chanced upon during a visit to Bithynia. During the emperor’s tour of Egypt in October 130 AD, Antinoüs fell into the Nile and drowned, an event surrounded by dark suspicions whispering of suicide or ritual murder. The distraught Hadrian had his companion immediately deified, and the worship of Antinoüs became an important facet of the imperial cult. A cult center was established at the new city of Antinoöpolis in Egypt, and other temples were founded in Bithynia and at Mantineia in Arcadia. At these cities and elsewhere in the east a commemorative coinage was struck in his name, marked by unique combinations of legends, portraiture and reverse types. Antinoüs was a god (qeoV) as well as a hero (hrwV) - the last possibly with an additional sly reference to sexual love (erwV). Because it was the land of his birth, Bithynia became the "homeland of the gods" (qewnh patriV) and he "noble hero" (agaqoV hrwV), or "hero before the gate" (hrwV propulaioV), an intercessor with the gods for mortal men. His divinity is equated to Dionysos (iakcoV) and he appears in the guise of numerous gods, Hermes-Thoth in Egypt, Apollo, Poseidon, Dionysos and river gods (somewhat ironic considering his mode of demise). Thousands of his busts in marble and bronze (often in heroic form) must have been distributed around the empire, and temples in his honor attracted numerous worshippers. His coins, almost invariably found heavily worn, may not have circulated as such, but were preserved as "touch pieces" by those who sought his intervention, and may have been struck into the 3rd century. Coins and medallions transformed into "souvenirs"- mirrors, pendants and the like - also attest to the popularity of the cult. Contorniates were certainly struck in his name in the 4th century. Textual evidence suggests that, at least in Egypt, his cult survived into the 4th century and was noted by the early Church fathers. The grief of the most powerful man in the empire was transformed into a cult for those seeking an interlocutor in their dealings with the gods.

"...and such is the new god Antinoüs, that was the emperor Hadrian’s minion and slave of his unlawful pleasure; a wraith, worshipped in obedience to the emperor’s command and for fear of his vengeance; known and confessed to be a man, and not a good or deserving man neither, but a sordid and loathsome instrument of his master’s lust. This shameless and scandalous boy died in Egypt when the court was there; and forthwith his Imperial Majesty issued out an edict strictly requiring and commanding his loving subjects to acknowledge his departed page a deity and to pay him his quota of divine reverences and honors..." St. Athanasius of Alexandria (d. 373 AD).

Antinoo fu commemorato da Adriano anche con l'attribuzione delle stelle a sud della costellazione dell'Aquila che presero da allora il nome di Antinous.

In allegato statua di Antinoo (Museo Archeologico Nazionale di Napoli).

Ciao

Illyricum

:)

PS: ATTENZIONE, la prima immagine corrisponde in realtà alla III descrizione, da Corinto.

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Modificato da Illyricum65

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