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IGNORED

I capolavori dell'arte incisoria Imperiale


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Sarebbe bello raccogliere in questa discussione, le monete di Bronzo Imperiali che ritenete essere la massima espressione dell'arte incisoria romana imperiale. Credo che ognuno di noi abbia un proprio database di immagini. Perchè non condividere le migliori? :)

Comincio io con questo sesterzio di Galba passato alla NAC 45 nell'aprile 2008. Oltre al vigore del ritratto, quello che mi ha più colpito sono i dettagli del rovescio dove si distingue benissimo il volto di Galba. Ma l'intera realizzazione scenografica dell'Adlocutio è spettacolare con i soldati ripresi da posizioni diverse. Senz'altro opera di un grande artista il cui nome rimarrà purtroppo sconosciuto.

Vi allego anche la nota descrittiva della NAC

clip_image001.jpg

The Barry Feirstein Collection Part IV

The Roman Empire

Galba, 68 – 69

Sestertius circa December 68, Æ 27.51 g. SER SVLPI GALBA IMP CAESAR AVG P M TR P Laureate bust r., with aegis. Rev. Galba, in military dress, standing r. on podium, accompanied by praetorian prefect behind him, addressing two helmeted soldiers, each with shields and one with spear, a horse facing between them. Before podium, two tunicate cursores, and in background, vexillum, signum and aquila, in exergue, ADLOCVTIO / S C. C 4. BMC –, cf. p. 356 note *. RIC 464. CBN 255 (this obverse die). ACGC 374a and pl. 37 (this coin illustrated). Kent-Hirmer pl. 61, 213.

Very rare. A magnificent portrait well-struck in high relief and a finely detailed reverse

composition. Tiber tone and surface somewhat porous, otherwise about extremely fine

Ex Sambon-Canessa, 18th November 1907, Martinetti 1661; Lanz 94, 1999, Benz Kaiserzeit I 286 sales. From the J. P. Morgan collection.

Galba’s brief reign has long been recognized as one of the high points of Roman numismatic art, and this sestertius shows how imaginative and capable the Rome mint engravers could be when they were given the latitude to create a masterpiece. The reverse shows various figures and objects at contrasting angles and on different planes, thus providing the illusion of far greater depth than can literally exist on a piece of this scale. The result is spectacular – as if one is observing an actual congregation. All dimensions are fully realized and the scene creates the illusion of movement or agitation among those gathered to hear Galba speak. In a sense, this sestertius was a precursor to the multi-layered scenes that often occur on Rome mint medallions of the 2nd Century A.D. and beyond.

This coin was produced in the seventh and final workshop identified by Kraay in his 1956 study of Galba’s aes, the products of which he described as “…the most dramatic ever to be produced by the mint of Rome.” Kraay’s opinion was based not only upon the new array of elaborate reverse types from this workshop, but also on the imaginative artistry of its engravers. He considered this reverse to be an innovation on imperial coinage because it represented a departure from the “stiff and formal groupings” of the adlocutio sestertii of Caligula and Nero. He further notes: “Although only four men and a horse are shown below the rostrum, the impression of a larger crowd is effectively conveyed by the same device as was used on the panels of the Arch of Titus – the multiplication of fasces and standards, not all of which are connected to the figures shown.”


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Io ho un debole per i bronzi di Nerone che al rovescio raffigurano degli edifici architettonici:

Il tempio di Giano:

http://www.coinarchives.com/a/lotviewer.ph...ID=293&Lot=1727

L'arco di trionfo:

http://www.coinarchives.com/a/lotviewer.ph...cID=309&Lot=322

Il Porto di Ostia:

http://www.coinarchives.com/a/lotviewer.ph...cID=182&Lot=628

Il Macellum magnum:

http://www.coinarchives.com/a/lotviewer.ph...cID=284&Lot=376


Inviato

....porto di Ostia peraltro andato invenduto! :blink:


Supporter
Inviato (modificato)

Ma grandi artisti hanno operato anche in periodi di crisi. Guardate questo meraviglioso ritratto di Traiano Decio su questo doppio Sesterzio. Il ritratto di un uomo anziano ma pieno di dignità e coraggio, primo imperatore a cadere sul campo per la difesa dell'Impero.

TraianoDeciodoppiosesterzio.jpg

Numismatica Ars Classica

> Auction 46

The Roman Empire

Trajan Decius, 249 – 251

Double-sestertius 249-251, Æ 38.38 g. IMP C M Q TRAIANVS DECIVS AVG Radiate and cuirassed bust r., with drapery on l. shoulder. Rev. FELICITAS SAECVLI S – C Felicitas standing l., holding long caduceus and cornucopiae.. C 39. RIC 115a.

A magnificent portrait well-struck in high relief and a very

pleasant green patina. Extremely fine

Modificato da quattrino

Inviato

Andiiamo per un attimo sull'erotico: spintria da NAC 33! ;)


Inviato (modificato)

Aggiungerei anche questo "piccolo capolavoro" in oro.... ;)

Questi i dati:

Da CNG 61 Lot: 1865.

Settimio Severo questa è la nota descrittiva che si trova sul catalogo internet del RIC:

SEPTIMIUS SEVERUS. 193-211 AD. AV Aureus (7.25

gm). Struck 204 AD. Laureate, draped and cuirassed

bust right, seen from behind / INDVLGENTIA AVGG,

IN CARTH in exergue, Dea Caelestis riding lion

right, head facing, holding thunderbolt and

sceptre; water gushing from rocks below. RIC IV

267b var. (goddess holds drum); BMCRE 333 var.

(same); Cohen 217 var. VF, banker's mark before

nose, slight wave in flan. Rare. ($3000)

From the Marc Melcher Collection.

E' un piccolo capolavoro pieno di significati nascosti !!!!

post-2807-1220624974_thumb.jpg

Modificato da denario69

Inviato

Andiamo per un attimo sull'erotico: spintria da NAC 33! ;)

post-6961-1220624818_thumb.jpg


Inviato
Andiiamo per un attimo sull'erotico: spintria da NAC 33!  ;)

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sono curioso ma non vedo la foto :D


Inviato (modificato)

azz ora si... non credo che mia moglie approverebbe :P

Modificato da denario69

Inviato

E ora torniamo sul "normale": Adriano sesterzio sempre da NAC 33. :D

post-6961-1220625053_thumb.jpg


Inviato

Oppure Antonino Pio/Marco Aurelio, sesterzio, da NAC 46.

post-6961-1220625245_thumb.jpg


Inviato
azz ora si... non credo che mia moglie approverebbe  :P

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E perchè? Sono cose così naturali... Nell'antica Roma le spintrie venivano probabimente scambiate tra i doni di inizio dell'anno come oggetto di buon augurio. E non destavano certo scandalo! E' la nostra morale cristiana che ci ha condizionato, non sempre positivamente, nei secoli a venire. :angry:

Ne aggiungo ancora una. E' talmente bella che, ne sono certo, piacerebbe a chiunque.

Da NAC 46. ;)

post-6961-1220625829_thumb.jpg


Inviato

belleeeeee......a me fanno impazzire.....anche se un po lavorate.........tra tutte comunque la prima non è un opera d'arte!!!!!

sku


Inviato
Nell'antica Roma le spintrie venivano probabimente scambiate tra i doni di inizio dell'anno come oggetto di buon augurio. E non destavano certo scandalo! E' la nostra morale cristiana che ci ha condizionato, non sempre positivamente, nei secoli a venire.  :angry:

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Faccio una citazione a memoria da Nietzsche "Il cristianesimo dette a bere ad Eros del veleno, lui non morì ma degenerò in vizio" (Ecce Homo? o La genealogia della morale? boh non ricordo la fonte).

Oggi la nostra morale cristiana ci porta a vedere l'aspetto "vizioso" non augurale, come per i romani, di queste rappresentazioni. :huh:


Inviato

Ne abbiamo parlato poco fa, ma credo che Sabina (denario, ex collezione Boyd) ci stia a pieno titolo

post-7971-1220631983_thumb.jpg


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Inviato

Minerva mi ha fregato il medaglione!! :P

Commodo sarà stato pure un pazzo che si era montato la testa (anzi in questo caso due teste :D ) , ma ha fatto fare dei medaglioni stupendi. Guardate questo:

tellusstabil.jpg

Lot description:

The Roman Empire The mint is Roma unless otherwise stated

Commodus augustus, 177 – 193

No.: 748

Estimate: CHF 25000

d=41 mm

Medallion 186-187, æ 48.44 g. M COMMODVS ANTONINVS PIVS FELIX AVG BRIT Janiform bust draped and cuirassed of Commodus and Janus l., both bearded and laureate. Rev. P M TR XII IMP VIII COS V – P P Tellus reclining l., resting l. arm on basket filled with fruit and holding with her l. hand long wine branch from which hangs bunch of grapes; her r. hand rests on globe studded with stars, around which pass four female figures, representing the seasons with their attributes. In exergue, TELLVS STABIL. Gnecchi 131 and pl. 87, 1. C 717. Grueber p. 25, 20 and pl. 31, 1. Göbl pl. 3, 23. Kent-Hirmer pl. 104-105, 359 (these dies).

Extremely rare. A magnificent portrait of fine style well struck in high relief and

an appealing reverse composition finely engraved. Green patina, extremely fine

By their nature Roman medallions have bold portraits and very often have unusual reverse types. Yet this spectacular medallion, with its janiform bust and ornate reverse, excels even among medallions, and must have been an object of special appreciation. It was struck during a time of relative stability in the Roman world, and of comparative security and calm in Commodus’ own life. The combined value of its two designs amounts to the heralding of a new ‘golden age’, over which the embattled Commodus was to preside during the year of celebration for his decennalia, or tenth year as emperor. Commodus must have enjoyed the moment this medallion was issued, for his life had by then markedly improved from the chaos of the previous few years. He had survived plots against his life and his regime that were led by his wife, sister and nephew, by senators, and even by his prefect Perennis, upon whom he had relied completely. This brief respite – and indeed his survival – is symbolized by this medallion. The purpose and date of this medallion is easy to divine, as the inscriptions cite Commodus’ 12th tribunician and the themes relate to the New Year’s celebration, which in this case would have fallen on January 1, 187. The emperor’s head is shown in the form of Janus, the god of beginnings and endings; for comparative material we may add, from the same tribunician, a medallion with the bust of Janus as a reverse type, and a medallion and an aureus with a reverse depicting Janus standing within a temple. Like this medallion, these types also herald the dawn of a new era. The portrait that faces right bears the obvious features of Commodus, and the orientation of the bust favors him; the portrait facing left has entirely different features, and it presumably represents Janus. However, it may have been taken – at least in jest – to represent Cleander, the former slave from Phrygia who had risen to become Commodus’ prefect and indispensable servant. The prospect is not out of the question, for Commodus later would represent his concubine Marcia, as an Amazon, on jugate portrait medallions of 192. The reverse is equally remarkable, with a scene representing tellus stabilita, "the earth firmly established". In addition to a general sense of stability and prosperity, the type no doubt also reflects the hope for a prosperous agricultural New Year, as the Four Seasons are parading around the orbis anni, the star-spangled globe upon which Tellus leisurely places her right hand. The joy of the moment, however, would soon be tarnished, for within three months of the issuance of this medallion Commodus’ agents would intercept yet another plot against the emperor’s life – this time led by the brigand Maternus, who had planned to murder the emperor during the festival of the Great Goddess in March of that year.


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Inviato
Ne abbiamo parlato poco fa, ma credo che Sabina (denario, ex collezione Boyd) ci stia a pieno titolo

380420[/snapback]

Solo bronzi in questa discussione! ;) Vorrei farne altre separate per argento e oro...


Inviato

A proposito di medaglioni, di questo che ne dite? Ex NAC 33.

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A proposito di medaglioni, di questo che ne dite? Ex NAC 33.

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Bello questo medaglione. :) Non lo avevo mai visto. Il rovescio cosa rappresenta?


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Mi piace moltissimo il primo sesterzio postato da Minerva con il Circo Massimo. Si vede tutta la città dietro!! :o

Circomassimo.jpg


Inviato
A proposito di medaglioni, di questo che ne dite? Ex NAC 33.

380428[/snapback]

Bello questo medaglione. :) Non lo avevo mai visto. Il rovescio cosa rappresenta?

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Ci sono i due imperatori, Marco Aurelio e Lucio Vero, che si stringono la mano e tengono congiuntamente una vittoriola, la quale, a sua volta tiene un trofeo (riferimento probabile alle vittorie ottenute da Lucio Vero nella campagna orientale). I due imperatori sono poi circondati da alcuni soldati e/o attendenti. :)

E' un rovescio che da una parte esprime il sentimento di concordia tra i due imperatori, i primi, ricordiamolo, a governare congiuntamente, e al tempo stesso celebra la gloria militare di Roma. :D


Inviato (modificato)

Adesso non scandalizzatevi. Ma parlando di arte incisoria, guardate questo antoniniano. Nulla a che vedere con i capolavori sopra proposti. Ma l'accuratezza del ritratto di Postumo è sorprendente, fin nelle rughe e nel disegno del naso. E non a caso la zecca di emissione è quella di Milano e l'autorità committente è quella di Aureolo, che aveva tutto l'interesse, per captatio benevolentiae, a fare un lavoro perfetto. Ne è uscito un ritratto dell'usurpatore che ha pochi precedenti nelle monete romano-galliche.

Questa moneta è nella mia collezione e viene dal Braithwell hoard, regolarmente denunciato all'autorità preposta inglese che ha trattenuto per il British museum le monete di interesse e autorizzato la commercializzazione delle altre.

post-7971-1220687025_thumb.jpg

Modificato da cancun175

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